VW DUB Edition

Voor en door liefhebbers van Volkswagen

Foto Preview

VW komt opnieuw met 1 Liter-auto


De heren autobouwers mogen dan miljarden euro's pompen
in de elektrische auto, er is zeker nog toekomst voor de
verbrandingsmotor. Volkswagen zal dat eind deze maand
bewijzen tijdens de autoshow in Qatar, waar de nieuwe
1 Liter-auto van het merk debuteert.

Niemand minder dan Ferdinand Piëch presenteert op de
Qatar Motor Show de nieuwste editie. Het betreft wederom
een prototype, maar volgens de eerste geluiden verschijnt
de definitieve versie in 2013 op de markt. Details van de
wagen worden later deze maand bekend gemaakt.

Volkswagen werkt al jaren aan de 1 Liter-auto. Het meest recente studiemodel
beschikt over twee achter elkaar  geplaatste zitplaatsen, een koolstofvezel
carrosserie en dieselmotor met hybride-aandrijftechniek.

111.111.111ste VW een feit


Waarom altijd een mooi afgerond getal als mijlpaal vieren?
Volkswagen komt zo net voor de jaarwisseling op een wel
heel bijzonder productie aantal uit.

In het Duitse Wolfsburg, zeg maar VW-city, is de
111.111.111ste Volkswagen van de productieband
gerold. Het feestvarken is een Golf GTI, gespoten
in de kleur Shadow Blue Metallic. De meer dan 111
miljoen auto's is overigens een wereldwijd aantal.

Het eerste succesmodel voor Volkswagen was de Kever die
21,5 miljoen maal van de band liep. De onbetwiste nummer
één is en blijft de Golf. Liefst 28 miljoen keerwerd deze
middenklasser vervaardigd. Nummer drie en vier zijn respectievelijk de Passat (17,5 miljoen)
en Polo (11,5 miljoen).

VW Bluesport Roaster komt toch in 2013


De status van de Volkswagen Bluesport Roadster
bleef maar onduidelijk, maar nu is volgens insiders
de kogel door de kerk: de auto komt in 2013.

Dat meldt Autocar. We moeten nog wel even geduld
hebben, want volgens de Engelsen trekt Volkswagen
pas op de IAA in Frankfurt van 2013 (!) het doek
van de productieversie van de Bluesport Roadster.

Dat is rijkelijk laat, als we bedenken dat de
concept-car al in januari 2009 op de NAIAS in Detroit
te zien was. De tweezitter moet verkopen wegsnoepen
bij de Mazda MX-5, de bestverkochte roadster allertijden.

De insiders melden dat de auto flink wat Golf VII-techniek
herbergt, maar wel een eigen bodemplaat heeft. Behalve de Bluesport Roadster wil de
Volkswagen Groep de bodemplaat ook gebruiken voor de Audi R4 en een kleine Porsche.
De concept-car had een TDI-motor onder de kap, maar de productieauto komt in ieder
geval met TSI’s. Waarschijnlijk gaat het om een nieuwe 1.6 TSI met 220 pk.

VW Golf Cabrio komt volgend voorjaar


Volgend voorjaar is er weer een Volkswagen Golf cabriolet.
Dan start de productie bij Karmann in Osnabrück.

Martin Winterkorn (links), de hoogste baas bij Volkswagen,
heeft bij een bezoek aan de voormalige Karmann-fabriek in
Osnabrück aangekondigd dat daar in het voorjaar van 2011
wordt begonnen met de productie van de Golf Cabriolet. Dat
is vlak na de onthulling op de Autosalon van Genève. De
productie bij Karmann is helemaal historisch verantwoord,
want in die vestiging, vlak over de grens bij Enschede,
werden sinds mensenheugenis de Kevers en Golf Cabriolets
gebouwd.

Bij het bezoek van Winterkorn was ook de Nedersaksische
president David McAllister (rechts). VW nam in november van het vorige jaar het failliete
Karmann over. Tijdens de bijeenkomst werd verteld dat de er in het voorjaar wordt begonnen
met een personeelsbestand van duizend mensen en dat er aan het einde van het 2011 meer
dan 1.800 arbeidsplaatsen zijn in Osnabrück.

Meer over de europese VW Jetta


De naam is hetzelfde, maar de Europese Volkswagen
Jetta wijkt behoorlijk af van de Amerikaanse. Wij
hebben nu de foto's en specificaties voor u.

Volkswagen noemt de Europese Jetta 'sportiever,
maar ook groter dan voorheen'. Dat laatste kunnen
we geen speld tussen krijgen: de lengte van de auto
groeit van 4,55 naar 4,64 meter. De beenruimte neemt
door de langere wielbasis met 67 millimeter toe.

De voor onze leasemarkt belangrijke basisdiesel is
de 1.6 TDI met 105 pk. In combinatie met de BlueMotion
Technologies voorzieningen is het verbruik 4,2
liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot bedraagt
109 gram per kilometer. Dat betekent 20 procent bijtelling.
De tweede diesel is de 140 pk sterke 2.0 TDI.

Op benzinegebied start Volkswagen met de 1.2 TSI van 105 pk. Door een CO2-uitstoot
van 123 gram per kilometer voldoet ook die auto aan de eisen voor 20 procent bijtelling.
Het benzinegamma wordt naar boven afgerond door de 1.4 TSI met 160 pk en de 2.0 TSI
met 200 pk. Inderdaad, niet de versie met 210 pk die bijvoorbeeld in de Golf GTI ligt.

Alleen wat betreft de Europese prijzen is het nog even gissen. In Duitsland is er al wel
duidelijkheid: bij onze Oosterburen staat de auto met een vanafprijs van 20.900 euro
bij de dealers.

Politie kiest VW


De politie rijdt de komende jaren alleen nog maar in
Volkswagens. Het Duitse automerk schreef zich in voor
de Europese aanbesteding Politievoertuigen en kon als
enige voldoen aan de eisen die de politie stelde voor de
mammoetorder van 300 miljoen euro.

Merken als Mercedes, Volvo, Ford en Opel, waar de politie
nu ook in rijdt, vallen buiten de boot.

Lees meer...

VW Eos gefacelift


De zomer duurt bij VW iets langer dit jaar, aangezien
volgende maand in Los Angeles de vernieuwde coupé
cabriolet aan het publiek wordt getoond.

Zoals we inmiddels van het merk gewend zijn, krijgt
ook de Eos het familiegezicht, dat zich aan de voorkant
van de auto kenmerkt door wat de Duitsers de horizontaler
Linienführung noemen. Aan deachterzijde is de vernieuwde
Eos te herkennen een anders vormgegeven achterbumper,
voorzien van optische diffuser, en aan de achterlichten.
Deze zijn voorzien van LED-techniek en vertonen grote
gelijkenis met de exemplaren zoals te vinden op de
vorige week in Parijs getoonde, eveneens vernieuwde
Passat. De Eos is in zijn nieuwe gedaante uit te  rusten met
een aantal nieuwe features, waaronder keyless-go. Tevens
is het dak voortaan op afstand te openen door middel van de sleutel. Daarnaast levert
Volkswagen op de Eos Light Assist. Dit systeem past de lichtbundel aan bij invallende
duisternis en het rijden in het donker. Tot slot is de Eos te voorzien van de tweede
generatie van het Park Assist-systeem, dat de bestuurder  de taak van het parkeren
letterlijk uit handen neemt.

Lees meer...

De nieuwe Passat


Eén van de belangrijkste primeurs op de Autosalon van Parijs
is deze nieuwe Volkswagen Passat. Al kun je je afvragen hoe
nieuw die Passat precies is.

Volkswagen neemt de nieuwe Passat mee naar de Autosalon
van Parijs. Je kunt je afvragen of we hier moeten spreken van
een nieuw model, want VW past het zelfde concept toe
waarmee de Golf V werd omgevormd tot Golf VI.

Veel delen zijn dus nog gelijk en de wijzigingen doen eerder
denken aan een ingrijpende facelift. Bij VW denken ze daar
anders over want daar wordt gesproken van de zevende
generatie Passat.

Zowel de sedan als de stationwagen worden al in november leverbaar in ons land. De Passat
heeft  eenzelfde gezicht gekregen als de Phaeton onlangs kreeg. Verder valt op dat de nieuwe
Passat scherper is gelijnd dan zijn voorganger.

 

Lees meer...

Volkswagen verwacht recordverkoop


Het Duitse autoconcern Volkswagen denkt over de eerste
negen maanden van dit jaar een nieuw verkooprecord te
halen. Wereldwijd levert het concern meer dan vijf miljoen
auto's af, schatte VW-chef Martin Winterkorn woensdag kort voor
de Autosalon van Parijs.

De precieze cijfers van de maand september zijn nog niet
bekend. Tot en met augustus lagen de verkopen van het Duitse
concern wereldwijd op 4,7 miljoen  auto's. Een toename van 13
procent ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder.

Winterkorn zette zijn strategie voor 2018 nog eens kracht bij.
Tot die tijd wil het Duitse bedrijf niet te boek staan als de
grootste autofabrikant van Europa, maar als het grootste
autoconcern ter wereld.

Om de Japanse concurrent Toyota van de troon te stoten zal het Duitse bedrijf
tegen die tijd jaarlijks minstens 10 miljoen auto's van de band moeten laten
rollen.

Alle prijzen Volkswagen Touran


Onlangs konden we al rijden met de Volkswagen Touran, en nu
weten we ook wat alle versies van deze vernieuwde MPV kosten.

De basisversie is de 1.2 TSI Easyline. Die heeft een 1,2-liter
turbomotor onder de kap, met een vermogen van 105 pk.
De vanafprijs is 25.590 euro.

Voor de Trendline Bluemotion Technology-versie moet u
minimaal 26.390 euro bij de dealer achterlaten. De Comfortline
Bluemotion Technology is er voor 28.390 euro en de Highline
Bluemotion Technology kost 30.690 euro.

De 140 pk sterke 1.4 TSI is er als Trendline vanaf 27.990 euro.
De Comfortline kost 29.990 euro en de Highline krijgt u voor
32.290 euro op uw oprit. Met zeventraps DSG-transmissie zijn de
prijzen respectievelijk 30.290 euro, 32.290 euro en 34.590 euro.

Lees meer...

Basisbenzinemotor Volkswagen Tiguan heeft prijs


Instappen in de Volkswagen Tiguan wordt iets goedkoper door
de introductie van een nieuwe basisbenzinemotor voor de SUV.
Deze 1.4 TSI heeft nu ook z’n prijslabel opgeplakt gekregen.

De basisversie van de Volkswagen Tiguan heeft een 1.4 TSI
onder de kap, die goed is voor een vermogen van 122 pk. Het
maximumkoppel van 200 Nm gaat via een handgeschakelde
zesbak naar de voorwielen.

Het gecombineerdverbruik is 6,5 liter per 100 km en de
CO2-uitstoot is 152 g/km. Hierdoor heeft de basis-Tiguan een
B-label. De instapper is de Tiguan 1.4 TSI Easyline Bluemotion
Technology. Deze kost 27.750 euro. De tweede versie is
de Comfort & Design Bluemotion Technology, die 29.450 euro
kost. De topversie is de 1.4 TSI Sport & Style Bluemotion Technology, die u voor 31.150
euro meekrijgt.

Op dit moment is de Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Easyline Bluemotion  Technology nog de
goedkoopste Tiguan. Deze versie heeft een 150  pk sterke turbomotor onder de kap en
kost 29.890 euro.

Login

Facebook Image

Online

We hebben 98 gasten en geen leden online

Copyright © 2014 VW DUB Edition.
All Rights Reserved.