VW DUB Edition

Voor en door liefhebbers van Volkswagen

Foto Preview

Met een dashboard dat je grotendeels bedient met je iPad,
elektrische aandrijving en een 40 kWh lithium-ion batterij is
de Volkswagen Bullidie debuteert op de autosalon wel een
heel moderne interpretatie van de aloude, aandoenlijke
T1-transporter.

In 2001 zette VW met de Microbus concept car al eerder
een auto op de beursvloer die teruggreep naar het
roemruchte busje uit 1950 dat in Amerika Microbus heette
en in Duitsland Bulli (vandaar de naam). Deze concept van
het Volkswagen designteam onder leiding van Walter de’Silva
en Klaus Bischoff borduurt daar dan ook fijn op voort. Het
uiterlijk grijpt met een aantal elementen (de dubbele kleurstelling en het
grote VW-embleem op de neus) terug naar het verleden, maar is met zijn
strakke lijnen, visueel doorlopende raampartij en LED-lampen vooral modern.


Het interieur biedt plaats aan zes personen die dan ook nog eens 370 liter
aan bagageruimte hebben, nog altijd twintig liter meer dan een Golf. Lekker
licht is het binnen ook dankzij het panoramadak, waardoor je tevens mooi de
sterren kunt tellen als je gestrekt ligt. Vouw je de leuningen van de voor
en achterbank naar beneden ontstaat er namelijk een bed. Maar of dat ook
comfortabel is? Een bijzonder detail is de iPad in de middenconsole die
helemaal geïntegreerd is in de bediening. Via de tablet-pc zijn alle
(online) infotainment-, navigatie- en telefoonfuncties aan te sturen en
ook de airconditioning en de alarmlichten kun je ermee bedienen. Niet
vergeten dus dat ding, als je een stukje gaat toeren.

Je moet ’s avonds ook niet vergeten de Bulli op te laden, want voor de
aandrijving zorgt een 85 kW en 270 Nm leverende elektromotor, gevoed door
een 40 kWh lithium-ion batterij die goed zou moeten zijn voor 300 km
rijplezier. Zou dat ook gelden in geval er zes personen plus bagage aan
boord zijn? De topsnelheid is begrensd op 140 km/h en de acceleratie van
0 naar 100 km/h duurt 11,5 seconden. De Bulli zou overigens ook met een
efficiënte 1.0- of 1.4-motor kunnen worden uitgerust, maar krijg maar
eens rond de 77 kW uit een 1.0... Dat is namelijk het vermogen dat je nu
aantreft in de minst vermogende Touran die maar iets groter is en niet
meer dan acceptabele prestaties levert. We gaan het misschien meemaken,
want de Bulli zou zomaar eens in productie kunnen gaan. De hippe bus zou
dan, naast de Caddy, Touran, Sharan en Multivan nummer vijf zijn in de
rij ruimtewagens die VW aanbiedt.

Klik hier voor meer foto`s

 

Login

Facebook Image

Online

We hebben 132 gasten en geen leden online

Copyright © 2014 VW DUB Edition.
All Rights Reserved.